Strul & problem som varit under renoveringen.

 

Vad gör man om man får gängpaj på den kromade plastmuttern som låser fast ljuskontakten i

instrumentbrädan ?.

Eftersom det inte går att få tag på nya eller bättre begagnade.

Så va det ju bara å försöka reparera.

Det slutade med en 12mm (dia) kopparrör. gängade insidan med M10 1,25 gjorde samma sak med plastmuttern.

Gängade sen utsidan på kopparröret med M12 1,25 & gängade upp befintliga förstörda hålet i el-delen.

     Vart riktigt bra tillslut.

 

Kamlager & påföljande ras e heller inte kul.

Anlitade en känd motorbyggare i USA 1994 för att trimma min motor.

Jag hade själv tagit isär motorn & upptäckt att jag hade en äkta Stage1 motor.

Så då vore det ju ganska enkelt å få den ännu vassare tänkte jag.

Tog väl ca ½år sen kom motorn & en riktigt dyr räkning, tyvärr så han jag inte starta motorn när den kom.

Jag träffade min nuvarande fru & vi fick 2 goa ungar så all tid gick ju åt till familjen. även pengarna.

Men under sommaren 2008 fick jag lite pengar & satte igång med mitt projekt, han få ihop rätt mycket grejjer.

Så under hösten så va det dags för motorstart. Motorn gick riktigt fint i ca 1 timme. sen va det slut på det roliga.

http://www.youtube.com/watch?v=rT_kktRD3lo   <---  lite hög tomgång å kanske lite fel justerad tändning, men vafan :-)

Då jag plockade av insuget, ventilkåporna & vattenpumpen & lite annat för att plocka ur kammen så såg jag att drevet

på kammen som driver fördelaren va helt uppätet. Samt total avsaknad av motorolja, fanns bara fettet som jag smorde in dreven med.

Fint va

spån från dreven i fettet.

Såg inte problemet först, tog mig några dar å komma på det.

Mellan de båda svarta strecken så kan man ana spåret efter oljespåret som finns på kammen.

Å den missar precis oljekanalen som syns snett nedanför.

Så varken kammen eller kamdrivning, fördelare fick någon olja.

Vart ju då bara å plocka isär hela motorn å börja om från början själv.

Då upptäckte jag att motorn inte alls va den Stage1 som jag hade skickat iväg till USA.

Den hade han tydligen behov av själv. Jag fick ett 71 block med 70 standard toppar.

Som tur va så va det samma gjutnummer som stg1 topparna. Så det va bara att kontakta TA Performance

Om tips å råd. De skickade över flera små & stora paket. Allt om dom grejerna finns under rubriken motor.

Nu går motorn kanon. :-)

 

( 13/2-2009 ) Hmm å så brann vinyltaket !!!.

Hade ju tänkt behålla den lilla rost som fanns under vinylen under nått år eller 2 & sen fixa det å byta vinyltaket.

Men "Murphy" ville nått annat. Så nu river jag av allt å fixar rosten å gör allt ordentligt.

Det såg riktigt ruskigt ut då jag drog av vinylen.

Så här såg det ut vid det övre högra hörnet vid bakrutan efter att jag slipat bort lite rost.

Sen svetsade jag

Å min kompis Rickard tennade & slipade det.

Då jag skulle byta värmepaket så skulle jag plocka bort den högra framskärmen.

Samt passade då även på att ta av den högra dörren för att fixa det övre gångjärnet som glappade lite.

Som sagt det är ju inte enkelt & smidigt att byta värmepaket på en GM bil.

Av med högra framskärmen, å annat som sitter fast i denna. :-/

Så här fint blev det med det nya värmepaketet på plats.

Bara kåpan som skall lackas om & sättas fast igen kvar att göra.

Å det e ju inte LITE trångt under brädan för att göra ett värmepakets byte heller.

Allt ska ju ner för att kunna göra bytet.

Lite kladd av glykol.....

 

 

Tillbaka